E-mental health

Mogelijkheden e-mental health

E-mental health kan ingezet worden in de volledige keten van welzijn en geestelijke gezondheidszorg, gaande van preventie, over begeleiding tot langdurige opvolging. De manier waarop zal afhangen van de doelstelling en de beoogde doelgroep.

mogelijkheden e-mental health

Methodieken

Een grote verscheidenheid aan methodieken kan ingezet worden bij online hulpverlening. Zonder in detail te gaan volgt hieronder een overzicht:

  • Een informatief aanbod voor bewustmaking en psycho-eductie. Dit kan interactieve elementen bevatten, zoals zelftests, checklists en oefeningen waar feedback op volgt.
  • Online communities. Dit zijn internetfora met een bepaald thema die deelnemers de mogelijkheid biedt om vragen te stellen, ervaringen uit te wisselen en contacten te leggen. Gemodereerd door hulpverleners of getrainde vrijwilligers.
  • Communicatie met een hulpverlener onder de vorm van online berichten, chat (1-op-1 of in groep) of beeldbellen. Het gaat dan om asynchrone of synchrone communicatie.
  • Geautomatiseerde zelfhulp, zonder tussenkomst van een hulpverlener.
  • Begeleide zelfhulp, waarbij deelnemers ondersteund worden via coaching.
  • Het doorlopen van een behandelprogramma, met opvolging door een professionele hulpverlener via berichten, chat of beeldbellen.
  • Online trainingen, bijvoorbeeld voor geheugen, aandacht of 'cognitive bias modification'. Eventueel onder de vorm van een zogenaamd 'serious game'.
  • Vormen van 'blended hulp', waarbij face-to-face contacten afgewisseld worden met online interventies. Online kunnen dan op zich staande oefeningen, zelfregistratie opdrachten of een gestructureerd programma aangeboden worden.

Technologie

Door de veelheid aan apparaten waarmee tegenwoordig op internet gesurft wordt, is het gemeengoed geworden om nieuwe websites of toepassingen ‘responsive’ te maken, waardoor deze zich aanpassen aan de diverse afmetingen van de beeldschermen. Responsive webdesign maakt het online hulp aanbod toegankelijk op elk apparaat: computer, laptop, tablet en smartphone.

Voor smartphones of tablets kunnen ook specifieke toepassingen ontwikkeld worden (m-health). Dergelijke mobiele toepassingen of apps hebben als grote voordelen dat ze data op het apparaat kunnen opslaan, ‘notifications’ (meldingen) kunnen versturen zonder dat de app in gebruik is, onafhankelijk van een internetverbinding kunnen werken en gebruik kunnen maken van andere toepassingen en sensoren van het apparaat. Er is de keuze tussen 'native apps' (ontwikkeld voor 1 besturingssyteem) of 'hybride apps' (kunnen op meerdere systemen werken, maar zijn minder geoptimaliseerd).

Wearables of wearable technology zijn elektronische apparaatjes die op het lichaam gedragen worden, bijvoorbeeld als polsband, een band rond je borst, of een ‘slimme pleister’. Deze apparaatjes kunnen een aantal lichamelijke parameters registreren, die vervolgens doorgestuurd worden via een draadloze verbinding naar een bijhorende app op de smartphone. Momenteel worden wearables vooral gebruikt in het kader van fitness, waarbij geregistreerd wordt hoeveel stappen je zet, hoeveel calorieën je verbruikt, je hartslag, enzovoort. Maar ze zijn ook bruikbaar in de (geestelijke) gezondheidszorg.

Tenslotte kunnen we nog 'virtual reality' vermelden, wat o.a. reeds werd ingezet bij de behandeling van angstklachten, sociale onzekerkeid en trauma.

Online hulp kan grote groepen bereiken en toch zeer persoonlijk zijn