Consultaties gameverslaving te Tienen

  • gaming-addiction

Het spelen van online games heeft een aantal positieve effecten zoals amusement en het aanscherpen van coördinatievaardigheden. Toch blijken een aantal mensen erin vast te lopen, waardoor ze andere levensdomeinen gaan verwaarlozen. CAD-Limburg voorzag reeds eerder consultaties in dit verband. Nu start ook het psychiatrisch centrum Broeders Alexianen met consultaties en ambulante begeleiding voor overmatige internetgebruikers en gamers. Ze richten zich voornamelijk op jongeren, jongvolwassenen en hun bezorgde ouders. Mark Frederickx deed in dit verband een persmededeling.

Uit de persmedeling:
Het gebruik van internet en gamen is niet meer uit ons leven weg te denken. Voor jongeren is het internet als water dat uit de kraan komt. De wat ouderen onder ons hebben zich ook moeten aanpassen aan deze voor hen nieuwe technologie en zijn er de voordelen van gaan inzien. Het gebruik van internet, maar ook gamen heeft ons leven gemakkelijker en aangenamer gemaakt. Maar is dit altijd zo ? Wanneer je overmatig gaat gamen en/of internetten kan dit tot grote problemen leiden.”

Mark Frederickx spreekt van een ‘gameverslaving’ wanneer het fout begint te lopen op ten minste 1 van de volgende 3 terreinen: school/werk, identiteit en interactie met omgeving/ouders. In Nederland zou 3 tot 4 procent van de 10 tot 16 jarigen gameverslaafd zijn. Het gaat hierbij voornamelijk om jongens. Voor België beschikken we nog niet over cijfers, maar daar kan binnenkort verandering in komen. In opdracht van de overheid doen de universiteiten van Namen en Leuven momenteel onderzoek naar de omvang van het probleem in België.

In de online games zijn verschillende elementen ingebouwd die ervoor zorgen dat je voortdurend beloond wordt, door naar een hoger ‘level’ te gaan, meer ‘krachten’ te krijgen, enzovoort. Het aannemen van een virtuele identiteit kan ook zeer aantrekkelijk zijn omdat je a.h.w. ‘boven jezelf kan uitstijgen’ en zaken kan verwezenlijken die in de dagdagelijkse realiteit onmogelijk zijn. Typisch voor online games is dat er communities ontstaan waarbij met meerdere spelers tegelijk gespeeld wordt. De onderlinge interacties maken het gamen nog aantrekkelijker.  Het kan echter ook bijdragen tot excessief gebruik. De afspraken moeten immers nagekomen worden of je ligt er uit. Wanneer gamen excessief wordt  gaat dit het leven beheersen. Spelers voelen zich gespannen of ongelukkig wanneer ze niet kunnen gamen. Wanneer de omgeving wil ingrijpen, kan dit tot conflicten en agressieve reacties leiden bij overmatige spelers. De schadelijke gevolgen voor de speler hebben dus niet zo zeer met het gamen zelf te maken, maar met het verwaarlozen van andere belangrijke zaken, zoals school, werk, vrienden, relaties en familie.

Korte tijd geleden was er nog een interview met Mark Frederickx bij Hautekiet op Radio 1:
Beluister interview

Op de Nederlandse website ‘Gameadviesopmaat.nl’ kan iedereen een online zelftest doen wat gamen betreft:
Online zelftest gaming

Contact voor informatie en aanmelding: mark.frederickx@fracarita.org

Categories

Leave a Reply